mijnTafel: De beste plek om je spullen online & offline te (ver)kopen Reserveer

Verzendkosten

Kosten van pakket verzenden
Een van de grootste verschillen tussen een webwinkel en een fysieke winkel is de logistiek. Bij een webwinkel heb je bij elke bestelling te maken met de kosten van het versturen van een pakket. Deze verzendkosten kunnen aardig oplopen en zijn dus een hot topic onder webwinkeliers. Wat kun je nu doen aan deze kosten, en wat zijn de verschillen tussen de aanbieders van pakketverzendingen?

Met welke partij ga je in zee om je pakketten te verzenden naar klanten?

Als je een bestelling hebt dan moet deze naar de klant worden verstuurd. De meest voor de hand liggende oplossing is om het pakketje bij het postkantoor te brengen. Dit is ook gelijk de meest omslachtige en dure oplossing om je pakket te verzenden. Het kan veel goedkoper dan dat, maar dan moet je natuurlijk ook wel volume hebben. Als PostNL al lagere tarieven zou bieden bij het versturen van één pakket zou het postkantoor geen zin meer hebben. Dan zouden ook alle particulieren hun pakket niet meer via het postkantoor versturen. Toch zijn de drempels eigenlijk niet eens zo hoog. Ook bij PostNL kun je al aankloppen voor een makkelijkere en goedkopere oplossing als je zelfs maar enkele pakketjes per week verstuurt.

30-80 pakketten p/m: https://www.sendcloud.nl/prijzen/#prices-broker

Vervoerder Per pakket Voorwaarden
UPS € 3.95 Brievenbuspakket binnen Nederland
DHL € 4.95 Regulier pakket binnen Nederland
DHL € 5.75 Regulier pakket binnen Nederland
PostNL € 5.75 Regulier pakket binnen Nederland
UPS Offerte Regulier pakket binnen Nederland

Retourkosten
Met de kosten van het versturen van een bestelling heb je waarschijnlijk al wel rekening mee gehouden in je marge. Maar het wordt weer een ander geval wanneer klanten besluiten een pakket retour te sturen. Webwinkeliers zien retourkosten dan ook vaak als de meest vervelende kosten van pakketverzending, al letten ook klanten er soms sterk op. Een antwoordnummer of andere oplossing voor retourkosten kan je dus geld kosten, maar ook extra bestellingen opleveren.

Of die opwegen tegen de extra kosten is natuurlijk een berekening waard, want in dat geval heb je wel opeens extra veel klanten waarbij je twee keer verzendkosten betaalt én de inkomsten mist van de bestelling die dan opeens niet doorgaat! Overigens is het niet verplicht om de kosten van het retoursturen als webwinkelier aan te bieden. Je kunt deze kosten namelijk ook bij de klant neerleggen.