mijnTafel: De beste plek om je spullen online & offline te (ver)kopen Reserveer

Publiciteit

Publiciteit

Itsepalvelukirpputori
Sneek was de eerste. Of bijna de eerste, eerlijk is eerlijk, aldus Marlies van Steen (63) uit Heerenveen, de oprichter van mijnTafel (vernoemd naar het Finse woord ‘pöytä’, zoals de Finnen de verkoopplekken noemen). Later hoorde ze dat in 2009 een Finse mevrouw in Amersfoort al was begonnen met het verhuren van een ruimte aan verschillende kleine aanbieders, maar toen Van Steen op 13 juli 2013 mijnTafel in Sneek opende, leek het concept nog nieuw in Nederland.

In 2012 zag het ernaar uit dat Van Steen werkloos zou worden. „Sinds mijn 18e had ik in loondienst gewerkt en nu belandde ik in de WW, wat moest ik daar nou mee?” Haar zoon, die in Finland woont, wees haar op de ”itsepalvelukirpputori” oftewel zelfbedieningsvrijmarkt, een vrijmarkt waar je als verkoper niet zelf aanwezig hoeft te zijn om je spullen te verkopen. Dat winkelconcept kwam oorspronkelijk in Finland op in de jaren 80 en is inmiddels niet meer weg te denken uit Scandinavië, aldus Van Steen. Ze opende haar eigen winkel in Sneek, met 120 tafels die bij de opening al allemaal verhuurd waren.

Haar zoon bouwde het concept uit met franchisenemers – ondernemers die gebruikmaken van dezelfde software, het logo en de marketing– en zo ontstond mijnTafel Franchise. Inmiddels zijn er 12 mijnTafel vestigingen verspreid in Nederland en bijna 70 collega vestigingen in Finland en Denemarken. Het concept werd „overal gekopieerd” – aanvankelijk tot verdriet van Van Steen, maar inmiddels ziet ze er een positieve kant van: „Zo wordt het idee achter mijnTafel overal bekend en verkopen we onze Finse software in 8 verschillende talen aan alle itsepalvelukirpputorit.”

Van Steen heeft vier parttimers in dienst. Dagelijks krijgt ze 200 tot 300 potentiële klanten over de vloer. „De bedoeling is dat mensen hier komen snuffelen – sneupen, zeggen de Friezen. Je zou ons bedrijf als een fysieke Marktplaats kunnen zien. Online kun je dat gedoe krijgen van spullen die je betaalt, maar niet binnenkrijgt. En mensen willen toch graag zien en voelen wat ze kopen.

Na bijna vier jaar leg ik nog steeds dagelijks het idee uit. „Waarom staat hier alles door elkaar?” vragen klanten. Dan vertel ik dat elke tafel iemands winkeltje is. „In deze winkel vind je zo’n 140 winkeltjes”, zeg ik.”
Net als Hennie Doldersum vindt Van Steen het sociale aspect van haar winkel leuk. „Een meneer van 75 bakt wekelijks taarten, te veel voor hemzelf, en dus komt hij ze brengen om bij de toonbank te zetten. In het weekend drinken 70-plussers hier koffie en voor de taart doen ze dan geld in het potje voor het goede doel.” Daarnaast is ze uit de WW en heeft ze een inkomen: „Er blijft iets over waar ik van kan leven.”
De huurders van mijnTafel bestaat voor 80 procent uit particulieren, 10 procent uit ondernemers en voor 10 procent uit hobbyisten die iets moois maken dat ze willen verkopen, schat Van Steen. De basis en kracht van het concept is de verkoop door particulieren Voor webwinkeliers biedt het concept ook kansen, weet ze. „Een mevrouw had hier een tafel met massagezalfjes, tijgerbalsem en zo. Na een tijdje wilde ze daarmee stoppen omdat ze een online toko wilde beginnen. Waarom zou je je toko-spullen ook niet bij ons uitstallen, zei ik. Dat deed ze, en de mensen die eerst naar de toko in Heerenveen reisden, kopen nu hier hun ketjap, kroepoek en de spullen om groene cake te bakken, vanaf een tafel van 1,5 vierkante meter.”

Crisis
Het idee van mijnTafel werd een succes, ook al zijn niet alle dergelijke zaken bij mijnTafel aangesloten, of bij Jouw Marktkraam, een vergelijkbaar concept dat eind 2013 van start ging en dat inmiddels 37 winkels heeft. Sommige ondernemers kozen ervoor zelfstandig te beginnen, zoals Peter de Mönnink van Je Winkeltje in Lochem.
Voor het grotere verhaal over de franchisenemers verwijst Van Steen naar haar zoon. „Ik run gewoon mijn eigen winkel in Sneek. En ik ben ondernemer. Als ik niet genoeg kopers heb, lopen verkopers weg, en andersom. Voor jonge franchisenemers geldt net zo goed dat ze wel echt moeten ondernemen om het te redden. En voor ons geldt dat we bezig blijven om de formule te verbeteren en te vernieuwen,en ons te richten op de vraag van de consument. En dit niet alleen via instore, maar, ook op onlinegebied.” Een goed voorbeeld, die de formule versterkt is het samenbrengen van offline- en online verkoop met de mijnTafel Webshop. Dit brengt meer beleving en diepgang in de manier van winkelen. Onze collega’s uit Finland en Denemarken zijn razend enthousiast over onze ontwikkelingen en samenwerking.
Tijdens de economische crisis, de afgelopen jaren, deden kringloopwinkels het goed. Daar heeft het succes van zaken als mijnTafel wel mee te maken, denkt Van Steen – waarbij ze haar concept een beetje als concurrentie voor de kringloop ziet. „Eerder dumpten we spullen, nu proberen we ze te verkopen. Vroeger was het misschien een schande om spullen tweedehands te kopen, nu is het een sport.”